بررسی عوامل موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای (مطالعه موردی کلوبها و گیم نتهای شهر یزد)

پایان نامه
چکیده

رسانه ها به عنوان یکی از عوامل مهم جامعه پذیر کردن افراد به شمار می آیند و همواره بحث هایی پیرامون اثرات و یا نوع توجه مخاطبان یا محتوای رسانه ها مطرح بوده است، امروزه نسل رسانه ها پیشرفت های عظیمی در زمینه ی نحوه ی اثرگذاری، محتوا، نوع ارتباط با مخاطبان و ... داشته اند، یکی از دستاورد های این پیشرفت، بازی های رایانه ای می باشند. این بازی ها با ویژگی هایی مثل؛ غوطه ور سازی و تعاملی بودن، باعث جذب بیشتر مخاطبان شده اند. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای در بین مشتریان کلوب ها و گیم نت های شهر یزد می باشد، روش این تحقیق پیمایش و جامعه آماری آن مشتریان کلوب ها و گیم نت های شهر یزد که تقریبا 400 نفر می باشند، بوده است، که از این بین 195 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. از یافته های این بررسی؛ متغیرهای خشونت، آموزشی بودن، تکنیک ها و افکت ها، رقابت و مبارزه طلبی، گریز از محدودیت های زندگی واقعی، میزان ارضای انگیزه پیشرفت و انگیزه عزت نفس فرد، فشار گروه همسالان، تاثیر محیط کلوب ها و گیم نت ها، ارزیابی از اثرات بازی ها و منطقه سکونت پاسخگو با گرایش به بازی های رایانه ای رابطه ی معنی داری دارند، همچنین متغیرهای سن، تحصیلات، درآمد، فاصله مکانی تاکلوب ها، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، شغل پدر، شغل مادر، موقعیت اقتصادی، میزان دسترسی به امکانات تفریحی و ورزشی و میزان استفاده از سایر رسانه ها هیچگونه رابطه معنی داری با گرایش به بازی های رایانه ای نداشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای گریز از محدودیت های زندگی واقعی، آموزشی بودن ، رقابت و مبارزه طلبی و تاثیر محیط کلوب ها و گیم نت ها وارد معادله رگرسیون شدند و با میزان r square: 34/8 توانستند 33 درصد تغیرات متغیر گرایش به بازی های رایانه ای را تبیین کنند. به عنوان نتیجه این نکته مورد توجه است که در بررسی گرایش به این بازی ها مهمترین عوامل انگیزه های افراد از استفاده از بازی هاست که از بین این انگیزه ها یا نیازها مهمترین ها آنهایی هستند که بازی ها سعی در ارضا و یا تامین آنها دارند و این باز بستگی به میزان ترغیب موجود در بازی ها دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عوامل اجتماعی - محیطی موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای در شهر یزد

هدف ما از انجام این تحقیق، بررسی عوامل محیطی و اجتماعی موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای بوده است، این تحقیق به روش پیمایشی صورت گرفته و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری ما مشتریان کلوب ها و گیم نت های شهر یزد هستند که از این بین 195 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شده و به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بررسی شده اند. از یافته های این ب...

متن کامل

بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن

اولین رسانه رایج مبتنی بر رایانه، بازیهای رایانهای بودهاند که، در دهه های پایانیقرن بیستم، شیوع و گسترش حیرت انگیزی داشتهاند. این رسانه که از تلفیق تلویزیون و رایانه به وجود آمده، کم کم به رقیب پر قدرت تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت های فراغتی بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان، گرفته است. هدف این تحقیق، شناخت نحوه و میزان استفاده جوانان از بازی های رایانهای و نیز علل وانگیزه ...

متن کامل

تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی های رایانه ای خشن مراجعه کننده به گیم نت در شهر قم در سال 1391

زمینه و هدف: کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقص‌تر و تجارب کمتر خود از قربانیان اصلی بازی‌های رایانه ای خشن هستند . یکی از شیوه‌های مصون ‌سازی این آموزش سواد رسانه‌ای می‌باشد که تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش می‌دهد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه ای در نگرش نسبت به خشونت در کاربران بازی های رایانه ای خشن می باشد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کار...

متن کامل

بازنمایی خاورمیانه در بازی های رایانه ای مطالعه موردی بازی ندای وظیفه

بازی‌های رایانه‌ای به شکلی نشانه‌شناختی حامل نشانه‌هایی‌اند که مبین روابط گفتمانی و ایدئولوژیکی میان سازندگان آن و دیگران است. ندای وظیفه یکی از بازی‌های رایانه‌ای است که حامل این نشانگان ایدئولوژیکی است؛ و می‌توان با رویکرد پسااستعماری به نقل آن پرداخت. نشانگانی از سلطه‌ی امپریالیسم غرب و آمریکا در برابر جهان‌ سوم و بالاخص خاورمیانه. این پژوهش در سنت نظری مطالعات فرهنگی و با تاکید بر ...

متن کامل

تطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی

پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است.  پرسش‌های اساسی این پژوهش عبارت‌اند از: 1. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازی‌های رایانه‌ای جدی ساخته‌شده‌اند؟ 2. آیا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...

متن کامل

بررسی انگیزه های مرتبط با انجام بازی های ورزشی رایانه ای در بین دانشجویان دانشگاه یزد

هدف از این پژوهش بررسی انگیزه­های مرتبط با بازی­های ورزشی و رایانه­ای در بین افراد جوان بود. این پژوهش با روش پیمایشی و به­صورت مقطعی انجام گرفت. داده­های پژوهش از بین 302 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد جمع­آوری شدند. ابزار گردآوری داده­ها، مقیاس اصلاح­شدة بازی­های ورزشی رایانه­ای بود. نتایج آزمون تجربی مقیاس ارائه­شده به مشارکت­کنندگان در بازی­های ورزشی رایانه­ای نشان داد که سؤالات مقیاس پایایی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023